Thomas Janzen

Paderborn Centre for Educational Research and Teacher Education – PLAZ-Professional School
Research Associate - Research, project PERFORM-LA
Please make an appointment via email.
33100 Paderborn
- PhD project
Working title:
Development of performance-based assessment in EFL teacher education: Feedback on writing
Further information: PERFORM-LA [de]
- Research interests
- Assessment and feedback
- Teacher education
- CLIL
- Projects
PERFORM-LA [de]
- Academic associations
- Deutsche Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF)
- Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF)
- European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)

Miscellaneous |
|
Since 08/2022 |
Vertretungslehrkraft Englisch am Berufskolleg Beckum des Kreises Warendorf |
Since 04/2021 |
Research assisstant at the Paderborn centre for Educational Research and Teacher Training - PLAZ-Professional School at Paderborn University |
05/2021 - 07/2022 |
Research assistant at the University of Münster - English Language Education |
04/2019 - 03/2021 |
Master of Education English and chemistry for secondary schools (University of Münster) |
10/2015 - 03/2019 |
Bachelor of Arts English and chemistry (University of Cologne and University of Münster) |
11/2018 - 02/2019 |
German language assistant Sandbach School, Sandbach, United Kingdom |
Since 08/2022 |
Vertretungslehrkraft Englisch am Berufskolleg Beckum des Kreises Warendorf |
Since 04/2021 |
Research assisstant at the Paderborn centre for Educational Research and Teacher Training - PLAZ-Professional School at Paderborn University |
05/2021 - 07/2022 |
Research assistant at the University of Münster - English Language Education |
04/2019 - 03/2021 |
Master of Education English and chemistry for secondary schools (University of Münster) |
10/2015 - 03/2019 |
Bachelor of Arts English and chemistry (University of Cologne and University of Münster) |
11/2018 - 02/2019 |
German language assistant Sandbach School, Sandbach, United Kingdom |
- Articles
Janzen, T.; Gabel, S.; Gampert, S.; Matz, F.; Reckermann, J. (in preparation). Das DigitELE Tutorial – Eine digitale Lernumgebung in der Englischdidaktik. Digitalisierung in der Hochschullehre – Perspektiven und Gestaltungsoptionen.
- Presentations
Janzen, T. (2023). „I don’t understand.“ - Validierung einer rollenspielbasierten Simulationsprüfung für zukünftige Englischlehrkräfte. DGFF Nachwuchstagung, Münster University, March 16, 2023.
Janzen, T. (2022). "Muss ich das nochmal machen?“ – Validierung eines Performanztests für angehende Englischlehrkräfte. Forschungskolleg „Empirische Bildungsforschung“. Zentrum für Bildungsforschung und Lehrerbildung – PLAZ-Professional School, Paderborn University, December 6, 2022.
Janzen, T., Gampert, M., Gabel, S., Matz, F., Reckermann, J. (2022). Das DigitELE Tutorial – Eine digitale Lernumgebung als asynchrones Angebot zur Unterstützung der synchronen Lehre in der Englischdidaktik, DiKuLe-Symposium 2022, University of Bamberg, October 7, 2022.
Janzen, T., Vogelsang, C., Rumlich, D. (2022). Between theory and practice: Rollenspielbasierte Simulationen als Prüfungsformat für handlungsnahe Feedbackkompetenzen angehender Englischlehrkräfte, Professionstagung 2022, University of Wuppertal, September 12, 2022.
Janzen, T. (2022). Entwicklung eines Performanztests für das Lehramtsstudium im Fach Englisch: Feedback im Kompetenzbereich Schreiben, Woche des wissenschaftlichen Nachwuchses, Paderborn University, June 8, 2022.
Janzen, T. (2022). "The Power of Feedback" and its Implications for Teaching English, Guest lecture in the lecture Selected Aspects of Second Language Acquisition/English Language Teaching, Münster University, May 18, 2022.
Vogelsang, C., Janzen, T., Wotschel, P., Meier, J. (2022). Wie nehmen Lehramtsstudierende verschiedene Prüfungsformate wahr? – Einschätzungen zu Fairness, Transparenz und Authentizität, Forschungskolleg „Empirische Bildungsforschung“, Zentrum für Bildungsforschung und Lehrerbildung – PLAZ-Professional School, Paderborn University, April 26, 2022.
Janzen, T.; Wotschel, P.; Vogelsang, C. (2022). Entwicklung handlungsnaher Prüfungsformate im Lehramtsstudium, MoSAiK-Tagung 2022, University of Koblenz-Landau, April 6, 2022.
Janzen, T. (2022). Entwicklung eines Performanztests für das Lehramtsstudium im Fach Englisch: Feedback im Kompetenzbereich Schreiben, GEBF Pre-Conference for Early Career Researchers, Leibniz Institute for Educational Trajectories, March 8, 2022.
Janzen, T. (2022). Entwicklung und Erprobung eines Performanztests für Lehramtsstudium im Fach Englisch: Feedback im Kompetenzbereich Schreiben, Doktorandenkolloquium English Language Education, Münster University, January 20, 2022.
Janzen, T. (2021). Entwicklung eines Performanztests für das Fach Englisch: Feedback im Kompetenzbereich Schreiben, Forschungskolleg „Empirische Bildungsforschung“, Zentrum für Bildungsforschung und Lehrerbildung – PLAZ-Professional School, Paderborn University, October 26, 2021.
Janzen, T. (2021). Entwicklung eines Performanztests für das Fach Englisch: Feedback im Kompetenzbereich Schreiben, TEFL PhD-Kolloquium, Paderborn University, July 7, 2021.
- Poster presentations
Janzen, T. (2022). Entwicklung und Erprobung eines Performanztests für das Lehramtsstudium im Fach Englisch. 3. Statusseminar der BMBF-Nachwuchsforschungsgruppen im Rahmenprogramm Empirische Bildungsforschung.
- Teaching practice
Methfessel, A. & Janzen, T. (2023). Living the Dream? Relating to the living conditions of Hispanic migrants in California through the short story Inside Out. In: Englisch betrifft uns, 2/2023.
Janzen, T. (2022). Democracy ≠ Democracy. Creating digital infographics to compare different democratic systems. In: Englisch betrifft uns, 4/2022.
- Other
Janzen, T. (2022). Aus der Nachwuchsforschungsgruppe: Was performt PERFORM-LA? In: Markt-PLAZ (45).